Dekking keyless entry auto’s onder druk

Keuringsinstantie voor autobeveiliging Kiwa SCM verwacht komend jaar veel auto's met keyless entry te moeten afkeuren. Onbekend is hoeveel auto’s gestolen worden door hacken van deze systemen. De afkeuring zal resulteren dat de automobilisten niet verzekerd zijn tegen diefstal of schade.

Makkelijk te hacken 

Volgens dhr. Verkerk van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) zijn keyless entry autos van 2017 en ouder gemakkelijk te hacken. Hierdoor kunnen verzekeraars weigeren bij diefstal of schade uit te keren. ABN AMRO heeft reeds dekking geweigerd bij een reispolis gestolen koffers uit een keyless entry voertuig. 

Advies

Om geen problemen met hun verzekering te krijgen kunnen automobilisten die een afgekeurde "auto" hebben, worden geadviseerd de keyless entry uit te schakelen of zelf een beveilgingssysteem te laten installeren. Dit kan een dealer of aangesloten garage bijvoorbeeld bewerkstelligen.

Ook kan je de autosleutels in een metalen kastje bewaren thuis. Door ze hierin te leggen kan het ontgrendelingssignaal niet worden ontvangen door de dieven. 

Een GPS volgsysteem in de auto installeren kan helpen om bij een eventuele diefstal de auto alsnog terug te vinden. 

Hoe worden moderne auto’s gestolen zonder braakschade.

Met de keyless entry functie hoeft de auto niet meer ontgrendeld te worden door de sleutel. In de deuren van de auto’s zitten sensoren die een signaal ontvangen dat door de sleutel wordt verzonden. Dit signaal ontgrendelt de deuren. Hierdoor is ontgrendeling met de sleutel niet meer nodig. Doordat dit ook in het startmechanisme kan worden geïmplementeerd kan de auto ook zonder sleutel worden gestart. Autodieven weten dit ook. Er zijn nu manieren voor deze dieven om de auto zonder braakschade mee te nemen.

Het is niet makkelijk de auto stelen door deze functie te manipuleren, je moet er verstand van hebben. Er zijn minimaal 2 mensen voor nodig, één persoon moet het signaal van de auto uitlezen, de ander het signaal van de sleutel. Het signaal van de sleutel is niet sterk. Het signaal van de sleutel heeft een bereik tot circa 3 meter. De sleutel moet dichtbij de voordeur liggen om het signaal op te kunnen vangen. Hierna moet datzelfde signaal worden versterkt en doorgezonden naar de auto. De tweede man staat met een apparaat klaar om de deur te ontgrendelen. De keyless entry functie vereist wel dat de deur ook daadwerkelijk wordt geopend. Als in het startmechanisme dezelfde functie ingebouwd is, kunnen de dieven wegrijden zonder braakschade aan de auto of aan het huis.